tassenbol voorbeeld
 
TassenBol ™

IJburglaan 836
1087 EM Amsterdam
06 - 242 167 33
info@tassenbol.nl


Volg ons op Facebook!Volg ons op Twitter!
Alternatieven voor De Plastic Tas

1,5 miljard tasjes gaan er per jaar in Nederland over de toonbank. Wereldwijd zelfs zo'n 500 biljoen tot 1,2 triljoen. De plastic tas is het snelste omloopartikel in de supermarkt. Verbod ervan snijdt voor retailers in inkomsten en verlies aan exposure. Om dit te voorkomen, is er voor supermarkten o.a. het volgende mogelijk:
  • Prijs huidige tasjes € 0,01 à € 0,05 verhogen en een TakeMeBag neerzetten levert extra omzet i.p.v. verlies op
  • Geen plastic tassen meer verkopen maar alleen nog de stevige duurzame tassen. De verkoop van de duurzame tassen stijgt dan, waardoor extra omzet/winst mogelijk is (dit doet o.a. de Franse supermarktketen Carefour).
  • De gedachte loslaten dat naamsbekendheid via plastic tasjes moet plaatsvinden, dit geeft eerder een milieu-onvriendelijk imago! Om te onderzoeken of exposure via plastic tasjes effect heeft op de omzet van supermarkten, is deze vraag neergelegd bij het wetenschappelijke researchbureau IVAM. Reactie Jan Uitzinger, senior onderzoeker/adviseur bij IVAM: "Ik denk dat het effect van een supermarkttasje op de omzet van die supermarkt ‘bijna nul’ is. De keuze voor een supermarkt wordt op een ander abstractieniveau gemaakt dan de keuze voor bijvoorbeeld een biermerk.”


Verdere mogelijkheden voor supermarkten én detailhandel

  • Goede voorlichting winkelpersoneel (milieubewustzijn bijbrengen)
  • Alleen nog maar betaalde tasjes (vanaf 2016 verplicht)
  • "Gaat het zo mee?" vragen in plaats van "Wilt u een tasje?"
  • Duurzame tas aanbieden: herbruikbaar, recyclebaar en/of composteerbaar
  • TakeMeBag voor hergebruik tassen plaatsen
  • Omruilacties aanbieden: 10 plastic tassen = 1 nieuwe duurzame tas. Oude tassen in de TakeMeBag voor hergebruik!

Voordeel voor detailhandel: geen kosten meer kwijt aan inkoop tasjes maar mogelijk zelfs winst.


Consumenten

  • Meer voorlichting nodig: waarom is het nodig minder tasjes te gebruiken
  • Refuse, Reduce, Reuse, Recycle
  • Altijd eigen tas meenemen (moet echt gewoonte worden)
  • Ecotasjes overal instoppen (van die kleine opvouwbare)

Producenten van bioplastic tassen

De TassenBol kan helpen bij het maken van keuzes rondom het kiezen van de juiste materialen en koppelen aan leveranciers en producenten van bioplastic tassen. Oxo-degradables worden hierbij uitgesloten.

Overheid

Strengere regelgeving omtrent plastic tassen helpt! De TassenBol neemt stelling:

  • géén gratis tasjes meer
  • hergebruik tassen stimuleren
  • plastic tassen alleen nog maar van gerecycled plastic, composteerbaar plastic en/of biobased plastic. Dus geen virgin oliefolie meer.

De TassenBol is ook lid van het Kunststof Ketenakkoord.

Initiatieven rondom plastic (tassen):

Groenten en fruit verpakken

Als consument kun je er zelf aan denken om, als je toch al een duurzame boodschappentas meeneemt naar de super, ook een paar extra dunne tasjes mee te nemen voor je groenten en fruit.
Een andere mogelijkheid is om herbruikbare zakjes voor groenten en fruit te kopen. In het buitenland worden de herbruikbare zakjes/tassen soms al te koop aangeboden op de groenten en fruit afdeling.
Er zijn ook supermarkten in het buitenland die met een statiegeldsysteem werken. Bijvoorbeeld 0,50 per netje, zo kan de klant altijd gebruik maken van herbruikbare netjes.

Naar de best mogelijke oplossing voor supermarkten wordt nog gezocht.

"Als verpakkingsmateriaal voor groenten en fruit kan het beste een oude krant gebruikt worden. Deze is het meest composteerbaar van alle verpakkingen tot nu toe..." Bron: Van Ganzewinkel, Jan Noteboom.

Voor de discussie Papieren Tas versus Plastic Tas, kijk hier. Uitkomst is

Meer 'plastic' issues

Doe mee aan de enquete van de Europese Commissie en geef aan hoe belangrijk jij het vindt dat er iets gebeurt aan de verspilling van plastic tassen. Je kunt hier de enquete invullen (in het Engels en wel uitgebreid).

De United Nations Environment Programme geeft in het jaarboek 2011 aan:
Scientists are concerned that plastic debris in the ocean can transport toxic substances which may end up in the food chain, causing potential harm to ecosystem and human health.

Manipulatie door de plastic industrie:
Is the Plastic Industry the new Tabacco Industry?
Plastic Bag Companies Now Suing Entrepreneurs
The plastic bag manufacturing industry not amused


Toekomst plasticverwerking:
Japanse uitvinder maakt olie van plastic!
Uitvinder Akinori Ito, Blest Corporation, Japan
Installatie in VS om van plastic weer olie te maken
Ceo Michael Hun, Envion Inc., Montgomery, USA

Filmpjes plastic tassen:
- The majestic plastic bag - a mockumentary
- Geweldige rap over de plastic tas door GreenSangha.org
- Bag-it The Movie
- hoe een plastic tas wordt gemaakt zie je hier.

Plastic soep:
- Dossier Plastic Soep (Programma Beagle)
- plastic soep.nl
- Plastic Pollution Coalition
- NBC on plastic bags
- Recycled Island van Ramon Knoester
- Plastic Whale

Internationale initiatieven
- Europees initiatief
- BagBubble, presentatie best practice Europese duurzaamheids experts
- Plastic bag reduction around the world
- BagBubble in Italie
- Bag-it
- Totaal verbod op de plastic tas

Weekmakers:
Medisch dossier over weekmakers (in plastic)

Filmpjes TassenBol:
- Film TassenBol-1
- Film TassenBol-2
- Film TassenBol-3
- Film TassenBol-4
-
TassenBol bij bibliotheek in Leiden

Carrotmail door Nudge
Nudge introduceerde onlangs de 'CarrotMail' een variant op het fenomeen van de Carrotmob - een positieve actie waarin consumenten via hun koopkracht bedrijven belonen voor duurzame intiatieven.
Nudge zette de TassenBol in voor deze allereerste CarrotMail-actie ter wereld!
De vestigingsmanager van de Albert Heijn XL in de Haagse Elandstraat had toegezegd een Tassenbol te plaatsen als hij een aanzienlijk aantal CarrotMails zou ontvangen. En dat is gelukt. Maar liefst 149 'nudgers' hebben gehoor gegeven aan de oproep voor de CarrotMail en hebben zo een zetje (een 'nudge') gegeven aan de Tassenbol! Nudge heeft deze vorm van positief actievoeren in het leven geroepen om duurzame initiatieven bij bedrijven op een opbouwende manier onder de aandacht te brengen. Op 22 mei jl. heeft Nudge de Tassenbol overhandigd aan de vestigingsmanager, die 'overdonderd' was door het grote aantal CarrotMails.

Carrotmob in Utrecht
Op de Dag van de Duurzaamheid 2010 is na een 'carrotmob' de eerste Utrechtse TassenBol geplaatst! Stijn Cornelissen organiseerde deze carrotmob met een groep vrijwilligers. Een carrotmob is een omgekeerde boycot: in plaats van een bedrijf op de vingers tikken omdat ze iets niet goed doen, wordt het bedrijf beloont als ze iets wel goed doen. Een win-win-situatie dus. En wat wil een bedrijf het liefst: klanten! Daarom trommelden de organisatoren een groep van zo'n 30 consumenten op die bij de Super de Boer aan de Biltstraat in Utrecht gingen winkelen omdat die supermarkt de gegenereerde omzet zou investeren in de aanschaf van een TassenBol. Uiteindelijk werd er voor meer dan 500 euro gekocht, ruim voldoende om een TassenBol te kunnen kopen. Een geslaagde actie dus!

Ook iets voor de supermarkt(en) of andere winkels bij jou in de buurt? Organiseer dan ook een Carrotmob! Het concept is simpel: overleg vooraf met een aantal winkeliers of ze mee willen doen en tegen welke voorwaarden. Dit voorkomt verrassingen en/of teleurstellingen en stelt je in staat goede onderhandelingen te voeren. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat ze een percentage van de omzet duurzaam investeren of concrete afspraken maken over een investering, bijvoorbeeld een TassenBol. De winkelier die bereid is het grootste gedeelte van de omzet te investeren wint en zal ‘gemobt’ gaan worden. Spreek duidelijk met de winkelier af wanneer je komt, dan zijn beide partijen goed voorbereid. Enige wat je dan eigenlijk nog moet doen, is zoveel mogelijk consumenten mobiliseren onder vrienden en familie, maar ook verder weg via bijvoorbeeld Facebook, Hyves, Twitter of via lokale milieu- en duurzaamheidsclubs. 

Als dat geregeld is, hoef je alleen nog maar te shoppen. De score bijhouden kan door bonnetjes bij elkaar op te tellen of bijvoorbeeld door een speciale Carrotmob-kassa in te stellen. Veel shopplezier en klus geklaard!

De TassenBol bedankt alle carrotmobbers, en vooral Stijn Cornelissen, voor deze geweldig leuke en vooral ook positieve actie!

N.b.
De TassenBol probeert om de meest accurate informatie over plastic tassen te verzamelen maar het is soms moeilijk om precies te weten wat de juiste feiten zijn en wat het meest accuraat en up-to-date is. De TassenBol wil op geen enkele manier claimen dat alles wat op de site staat helemaal correct is. We willen iedereen graag uitnodigen om met aanvullende of corrigerende opmerkingen te komen!